ΕΙΔΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ «ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΟΥΚΑΣ»
Δευ-Παρ – 7.30-13.05
Τηλέφωνο: 25334175
Τηλεομοιότυπο: 25385139
Μενού

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗ ΣΤΟ ΕΙΔΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

ΤΙ ΑΞΙΟΛΟΓΕΙ – ΠΟΥ ΠΑΡΕΜΒΑΙΝΕΙ:

1) ΣΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ:
Γενική εικόνα παιδιού, Διάθεση – Συνεργασία, Συναίσθημα, Συγκέντρωση προσοχής, Υπερκινητικότητα, Βλεμματική επαφή, Κοινωνικότητα, Στερεοτυπίες – Εμμονές

2) ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ:
Αξίες, Ενδιαφέροντα, Έλεγχος εαυτού, Λήψη ρόλου, Κοινωνική ενσωμάτωση, Διαπροσωπικές δραστηριότητες, Αυτοέκφραση, Δραστηριότητες αντιμετώπισης

3) ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΛΟΓΟΥ:
Εντολές (απλές, σύνθετες, αρνητικές)
Έννοιες: (ποσότητα, χρόνος, χώρος, αντίθετα)
Χρώματα, σχήματα, σωματογνωσία, Περιβαλλοντικό – Οπτικό Βοήθημα

4) ΕΚΦΡΑΣΗ:
Σύνταξη : μήκος προτάσεων, ποιότητα προτάσεων), (χρήση επιθέτων. Επιρρημάτων, ρημάτων, αντωνυμιών, προθέσεων) (συμφωνία όρων: Υ-Ρ-Α ή ουσιαστικό – επίθετο, αριθμητικά), (χρήση κατάλληλων λέξεων και ερωτηματικών) (χρήση άρθρου και αρνητικών μορίων).
Μορφολογία: (λειτουργικές λέξεις, πτώση, αριθμός, πρόσωπο, χρήση κατάλληλων ρημάτων).
Λεξιλόγιο: (ενεργητικό – παθητικό, ορισμός λέξεων, ανάκληση λέξεων).
Περιγραφή εικόναςΑΑ

5) ΓΝΩΣΤΙΚΟ:
Μνήμη: (ακουστική/οπτική αριθμών, λέξεων, εικόνων)

6) ΑΡΘΡΩΣΗ:
Ακουστική διαφοροποίηση, Άρθρωση: (ήχου, συλλαβής, λέξης, φράσης) Φωνολογική Δομή: (συμπλέγματα, αντικαταστάσεις, μεταθέσεις, παραλήψεις, κ.λπ.)

7) ΦΩΝΗ:
Ποιότητα, ένταση, Ρινοφωνία, Προσωδιακά Στοιχεία: (ρυθμός, έμφαση, τόνος, χροιά κ.λ.π.) Αναπνοή.

8) ΡΟΗ ΟΜΙΛΙΑΣ:
Τραυλισμός – Κομπιάσματα – Τικ, Βραδύ – Ταχυλαλία.

9) ΣΤΟΜΑΤΟΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ:
Η Λογοθεραπεία είναι σχετικά μια νέα ειδικότητα που εδραιώνεται στη χώρα μας και έρχεται να προσφέρει τις υπηρεσίες της στα παιδιά και στους ενήλικες και μάλιστα σε ένα τόσο βασικό τομέα όπως είναι ο λόγος.
Το ερώτημα που τίθεται είναι να δούμε ποιος είναι ο θεραπευτής του λόγου και ποιος ο ρόλος και η θέση του στην επιστημονική ομάδα και συγκεγκριμένα στο Ειδικό σχολείο.


Ο Λογοθεραπευτής είναι ο ειδικός επιστήμονας που:
- ερευνά και μελετά την επιστήμη της Επικοινωνίας και τους τρόπους επικοινωνίας του ανθρώπου με το περιβάλλον του,
- μελετά και ερευνά τις μεθόδους της επιστήμης της Λογοθεραπείας για την αξιοποίηση και την εξέλιξη τους,
- συμμετέχει μαζί με άλλες ειδικότητες στην ευαισθητοποίηση και ενημέρωση  σε θέματα ψυχικής υγείας,
- είναι μέλος της διαγνωστικής – επιστημονικής ομάδας και της ομάδας αποκατάστασης και θεραπείας,

Ο Λογοθεραπευτής αναλαμβάνει τη διάγνωση και θεραπεία:
Διαταραχή ρυθμού, φωνής, μελωδίας, ομιλίας και λόγου, ανάγνωσης και γραφής, λόγω ανωμαλιών των οργάνων φώνησης – άρθρωσης και των οργάνων όρασης και ακοής.
Διαταραχών επικοινωνίας λόγω περιβαλλοντικής αποστέρησης, ψυχικών διαταραχών, ψύχωσης, εγκεφαλικού επεισοδίου, νοητικής καθυστέρησης, βαρηκοΐας – κώφωσης, όρασης και λαρυγγοεκτομής, εγκεφαλικής παράλυσης.
διαταραχών ρυθμού φωνής ομιλίας και λόγου, λόγω νευρολογικών παθήσεων.

Σε όλους αυτούς τους τομείς ο Λογοθεραπευτής συνεργάζεται στενά με νευρολόγο, ψυχίατρο, ψυχολόγο, κοινωνικό λειτουργό, παιδίατρο, παιδονευρολόγο, ωτορινολαρυγγολόγο, νηπιαγωγό, εργοθεραπευτή, φυσιοθεραπευτή, δάσκαλο, ειδικό παιδαγωγό.
Ιδιαίτερα η συνεργασία με τα άλλα παραϊατρικά επαγγέλματα (φυσιοθεραπευτές - εργοθεραπευτές), είναι βασική, διότι η μία θεραπεία συμπληρώνει την άλλη, η μία θεραπεία αναδιπλώνεται μέσα στην άλλη και ο θεραπευτής πρέπει να βλέπει το παιδί και τον ενήλικα στο σύνολο του, σαν άτομο και όχι στις επιμέρους ανικανότητες ή διαταραχές του.
Ο ρόλος λοιπόν του Λογοθεραπευτή μέσα στην επιστημονική ομάδα είναι βασικός, τόσο στη διάγνωση όσο και στην αποκατάσταση.

Ο Λογοθεραπευτής στο Ειδικό Σχολείο κατέχει μία σημαντική κι αναπόσπαστη θέση. Η Λογοθεραπευτική αξιολόγηση και παρέμβαση είναι εξίσου σημαντική όσο και αυτές άλλων ειδικοτήτων .
Ο Λογοθεραπευτής πρέπει να είναι αναπόσπαστο μέλος τόσο της ομάδας διάγνωσης όσο και της ομάδας παρέμβασης, κάνοντας διάγνωση σε μεμονωμένα προβλήματα και προσφέροντας την κλινική του άποψη. Η θέση του Λογοθεραπευτή στη διεπιστημονική ομάδα είναι σταθερή κι αναντικατάστατη.